Thursday, January 17, 2008

Kvällskonversation

Alice har ofta svårt att somna om kvällarna, det tar tid och hon behöver hjälp att somna. Jag hade precis talat om för henne att hon skulle få ligga själv en stund (ibland är det lättare för henne att somna själv, ibland inte). Så fort jag gått utanför dörren ropade hon:

Alice: Mamma, jag ropar på dig. Jag är kissnödig igen. (Hade kissat tio minuter tidigare)
Mamman: Okej, då går vi på pottan igen.
Alice på pottan: Mamma, sen ska du sitta bredvid mig på pallen. Vill du det.
Mamman: (Inser att Alice inte alls vill ligga själv ikväll och suckar, bara lite) Ja, jag gör väl det.
Alice: VILL du det.
Mamman: Ja, jag ska sitta bredvid dig.
Alice igen: VILL du det.
Mamman: (Fattar äntligen galoppen) Ja, jag VILL sitta bredvid dig.
Alice: Så SNÄLL du va!
Alice: (pussar mamman på armbågen) Jag pussade dej på armbågen. De var väl hönt (skönt). Mamma, de kommer inge kiss. Ska jag gå och lägga mig i sängen och du sitta breve?

Det tog i alla fall ett bra tag för henne att somna, pappa och mamma fick turas om att sitta bredvid. Kanske för att hon förstod att något stort skulle hända idag - första dagen på nya förskolan! Spännande och läskigt och stort för både barn och föräldrar. Klart att det är svårt att somna...

Återkommer med rapport om hur det gick för Alice och pappa på "Solen" (Alice avdelning på nya förskolan heter så).

2 comments:

Toomas said...
This comment has been removed by the author.
Toomas said...

Grandmother Lena Kristina just translated the "potty" conversation. Alice is a very old soul--and very bright. But of course, we've all know that since the day she was conceived. Grandma Myrna
Now Lena Kristina is writing:
As usual we have been very well received by Myrna and left the group with a dinner at Pagoda Hotel last night. Toomas is in bed curing a bit of whatever and I have an itch "down there". Maybe the hot tub at The Pointhouse was not in perfect condition or just the chlorination can make it I just read.It is a bit of relief to be on our own and a happy feeling that all went well with the group and most happy reactions.
Your house looks wonderful in the snow and I can;t wait to come and visit when we are back home! Now we will take our time to enjoy Bill and Myrna and walk, rest, swim and bike! lOVE FROM THE 2 GRANDMAS